mandag 6. juli 2009

Om dagen kunne man lese langsomt i en bok







Her på Gran Canaria finner vi masse tid til å lese all den skjønnlitteraturen vi ikke har rukket, eller hatt samvittighet til å lese siden forrige sommerferie. Vi leser litt om morgenen, litt mens vi venter på at alle skal bli ferdig til å gå ut i dagen, vi leser på stranda, på verandaen, i sofaen og før vi legger oss igjen om kvelden. Og vi har klart å pløye gjennom ganske mange bøker.

De vi har hatt på leselista er:
- Øya av Victoria Hislop
- Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda
- Den digitale festningen av Dan Brown
- Hodejegerne av Jo Nesbø
- Rødstrupe av Jo Nesbø
- Charlotte Isabel Hansen av Tore Renberg
- En bønn for Owen Meany av John Irwing
- De gales hus av Karin Fossum
- Visning av Lars Saabø Christiansen
- Mias hemmelighet av Maria Eriksson
- Med livet foran seg av Émile Ajar
- Ondskapen av Jan Guillou
- Señor Peregrino av Cecilia Samartin

Og sist men ikke minst, MULEUM. Boken alle jentene har lest i løpet av tiden her nede. Muleum er en liten tekst som er skrevet av Erlend Loe og hvor mye av handlingen foregår på Gran Canaria. Boka er skrevet i dabokform og man får innblikk i livet til ei 18 år gammel jente som har mistet hele familien sin i en flystyrt og flyr rundt hele jorda for å oppsøke farer. Vi vil ikke røpe hva hun gjør på Gran Canaria, men konkluderer med at Muleum er nok Årets sommerbok for 2009. Anbefales!

I dag har vi vært på stranda. Jeg (Gøril) har fått solbrille skille IGJEN, og jeg vet ikke om jeg kan fortsette med så mye strandlesing den siste uka før jeg skal tilbake til Norge igjen. Det er jo ikke akkurat særlig sjarmerende, men jeg klarer, til tross for det, gang på gang, å gjøre gutten i kjøttdisken mo i knærne bare jeg står i køen for å skaffe meg 4 kyllingfiléter til midddag ;) Han tror by the way at jeg er fra Roma?! Jeje, over og ut, nå er dusjen min!

5 kommentarer:

  1. Takk for tips til bøker å lese, sitter akkurat og ønsker at jeg hadde en bra en for hånda. Holder på med "Øya" men skulle gjerne hatt litt inspirasjon til å fortsette på den. Den begynte bra, men nå er jeg på vei til å miste sansen for den og leser den kanskje ikke ferdig. Folk sier den skal være bra, så jeg burde vel kanskje prøve litt til.

    SvarSlett
  2. Victoria Emilie6. juli 2009 kl. 21:58

    Oi, så mange dere har lest!
    Muleum var fantastisk.. en verdig vinner av "sommerens bok" :)
    Må si jeg savner dere og GC... og solen da selvfølgelig.. jeg vil også bli bruuun...
    Men men, noen må jobbe også...
    Kos dere masse videre...

    SvarSlett
  3. Hei igjen. Her var det noen nye bøke som ikke står i min hylle. oj.oj. Spennende..... Minner dere på at det er stor fiesta i Arguineguin fra den 10 til 17. prøv å få noe av den med dere.Bjørg

    SvarSlett
  4. Hola jenter!

    Merker jeg blir en smule misunnelig når jeg tenker på at dere antageligvis ligger på stranda. Mens jeg sitter hjemme i et nokså grått og litt kaldt Norge! Jeg har pakka ut kofferten, vaska tøy, rydda i klesskapet og sovet på sofaen. Bare for å få tida til å gå, men jeg kjeder meg! Har også bestilit meg rom 123 :) Gleder meg! Nå har kl heldigvis blitt så mye at jeg må på butikken og kjøpe middag! For nå kommer jo snart samboern hjem fra jobb ;) Hurra!
    Nei, jenter. Kos dere masse videre! Det er fortjent.Gleder meg til flere bloginnlegg! Klemmer til dere begge

    SvarSlett
  5. Mine aktivitetsforslag:

    1. Fottur til Norskeplassen – til fots opp fra Puerto Rico dere får sikkert noen til å kjøre dere til parkeringsplassen i Motor Grande
    2. Hel dag i Las Palmas – ta bussen inn til byen. Ved bussholdeplassen ved Parque San Telmo finner dere en toetasjers sightseeingbuss som tar dere rundt i byen. Hopp av og på, hva med et bad på Playa de las Canteras? Eller shopping i Avenida de José Mesa y López?
    3. Dra til Galdar og besøk Cueva Pintada – bli med på en omvisning og få en forståelse av den spennende historiske bakgrunnen for kanariøyene genrelt, Gran Canaria spesielt

    Så kan jeg ringe Julia og besørge fiskemiddag dere aldri vil glemme som avslutning på dagen.

    SvarSlett